تغذیه با شیر مادر عملکرد ریه کودکان را بهبود میبخشد
خبرگزاری فارس: یک پژوهش جدید نشان داد که تغذیه با شیر مادر عمکرد ریوی کودکان را در سن ورود به مدرسه بهبود میبخشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه مراقبتهای ویژه و بیماریهای تنفسی آمریکا، محققان سوئیسی و انگلیسی در این پژوهش دریافتند: تغذیه با شیر مادر عملکرد ریوی کودکان را در سن ورود به مدرسه - به ویژه اگر مادران آنها دچار آسم باشند – بهبود می بخشد.
پژوهشگران اطلاعات مربوط به 1458 کودک متولد شده در سالهای 1993 تا 1997 میلادی در انگلیس را بررسی کردند و مدت تغذیه آنها با شیر مادر و علائم تنفسی و برخی اندازه گیری های مربوط به عملکرد دو ریه را در سن ورود به مدرسه ارزیابی کردند.
نتایج این بررسیها نشان داد: عملکرد ریههای کودکان متولد شده از مادران دچار آسم که به مدت بیش از 6 ماده از شیر مادر تغذیه شده بودند، بهبود یافته بود.
این تحقیقات افزود: این تنها دستاورد پژوهشگران نیست زیرا تغذیه با شیر مادر ممکن است به طور مستقیم به رشد دو ریه کمک کند.
این نتایج بر خلاف نتایج تحقیقات گذشته است که در آن آمده بود؛ تغذیه با شیر مادر ممکن است برای نوزادان متولد شده از مادران دچار آسم زیانبار باشد.
نتایج پژوهشهای پزشکی دیگر نیز نشان میدهد که تغذیه با شیر مادر باعث کاهش خطر ابتلای کودکان به چاقی و دیابت میشود.
شیر مادر همچنین بر ضریب هوشی نوزاد تاثیر دارد و دارای اسیدهای چرب، قند لاکتوز، آب و اسید آمینه بوده و ضد بیماری است زیرا آنتی بادی های بدن مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل میشود.
شیر مادر از نوزاد در برابر بیماری ذاتالریه، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونتهای میکروبی، آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه محافظت می کند و دارای حداقل 100 جزء می باشد که در شیرخشک یافت نمی شود.
کودکانی که از شیر مادر خوردهاند، تا سن 15 سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری MS، بیماری قلبی و سرطان میشوند و مشکلات روانشناختی، رفتاری و یادگیری کمتری دارند.
شیر مادر ترکیبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مایعاتی است که تمام اینها برای رشد مغز و بدن لازم است و خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کم میکند.
تغذیه نوزاد با شیر مادر در سال اول زندگی، میزان بیماریها و مرگ و میرها را کاهش میدهد.
منبع : خبرگزاری فارس
عمر بالای والدین خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش میدهد
خبرگزاری فارس: تحقیقات بینالمللی نشان میدهد که بالا بودن عمر پدر یا مادر خطر تولد نوزادان دچار اوتیسم را افزایش میدهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه اپیدمیولوژی، این تحقیقات حاکی است خطر تولد نوزادان دچار اوتیسم در والدینی که عمر یکی از آنها بالای 35 سال است، زیاد است.
نتایح تحقیقات پژوهشگران دانمارکی و انگلیسی غیرمنتظره بود زیرا تحقیقات گذشته اشاره داشت: این بالا رفتن سن مادر است که خطر تولد نوزادان دچار اوتیسم را افزایش میدهد.
اما این تحقیقات جدید نشان داد: اگر یکی از والدین بین 38 تا 39 سال سن داشته باشد - صرفنظر از اینکه مرد یا زن باشد- این خطر به یک اندازه وجود دارد که نوزاد آنها دچار اوتیسم شود.
بر اساس این تحقیقات، احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم در نزد این والدین نسبت به آنهایی که کمتر از 35 سال سن دارند، 27 درصد بیشتر است.
بر پایه این گزارش، این باور وجود داشت که اوتسیم با تغییرات طبیعی در تخمدانها یا اسپرم ها با بالارفتن سن مرتبط باشد اما این تحقیقات جدید تایید میکند که علتهای ناشناخته دیگری وجود دارد.
این تحقیقات از یک میلیون و 300 هزار نوزاد و کودک دانمارکی از دسامبر سال 1980 تا دسامبر سال 2003 میلادی صورت گرفت و 9 هزار و 556 مورد اوتیسم در بین این کودکان تشخیص داده شد.
سرپرستی این تحقیقات را پروفسور اریک تورلاند از دانشگاه آرهوس دانمارک عهده دار بود و در آن پروفسور سایمون بارون کوهین از دانشگاه کمبریج انگلیس شرکت داشت.
درخودماندگی یا اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص میشود.
علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز میکند و در پسران شایع تر از دختران است.
وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تأثیر میگذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیتهای مربوط به بازی، مشکل دارند.
این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار میسازد و در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده میشود.
در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخهای غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده میشود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیتهای غیر معمول نشان دهند. هسته مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.
منبع : خبرگزاری فارس
قهوه به کاهش خطر ابتلا به سیروز کبدی کمک میکند
خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید حاکی است که مصرف قهوه برای دوره های طولانی به کاهش ابتلا به سیروز کبدی کمک میکند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه جمعیت Hepatology آمریکا، این تحقیقات نشان میدهد: مصرف قهوه حاوی کافئین برای دورههای طولانی به کاهش ابتلا به سیروز کبدی به ویژه در بیماریان دارای کبد چرب ناشی از علت غیرالکلی، کمک میکند.
سیروز کبدی بیماری مزمن است که به تغییر شکل کبد منجر میشود و بر اثر آن نرمی و نفوذ پذیری کبد از بین میرود و در عملکرد و ساختمان کبد وقفه ایجاد میشود.
بر پایه این گزارش، افزایش مداوم بیماران دیابتی و چاق در 20 سال گذشته سبب گسترش بیماریهای کبد چرب غیرالکلی شده است که عامل نخست ابتلا به بیماریهای کبدی در آمریکا به ویژه هپاتیت B و C به شمار می رود.
بر اساس تحقیقات جدید، نوشیدن منظم قهوه به کاهش ابتلا به سیروز کبدی کمک می کند.
پژوهشگران هم اکنون در حال محاسبه میزان کافئین لازم برای دستیابی به نتایج خوب سابق و کاهش بروز سیروز کبدی هستند.
این تحقیقات تاییدی بر تحقیقات بیشمار گذشته است که نشان می دهد قهوه از ابتلا به بیماریهای کبد جلوگیری و احتمال ابتلا به سیروز کبدی را کاهش میدهد.
تحقیقات جدید همچنین نشان میدهد که قهوه سطح هورمون استروژن در زنان را تغییر میدهد و این میانگین بر اساس نژاد زنان متفاوت است.
پژوهش های صورت گرفته در ماه سپتامبر نیز دریافته بودند که مصرف قهوه از سوی زنان احتمال ابتلای آنها به افسردگی را کاهش می دهد و درصد احتمال ابتلا به این بیماری با نوشیدن بیشتر قهوه کمتر می شود.
در همین حال، تحقیقات دیگری که سال 2010 میلادی بر روی مردان صورت گرفته بود، ارتباط قوی بین مصرف کافئین و کاهش خطر افسردگی و خودکشی را نشان داده بود.
منبع : خبرگزاری فارس
دریل هوشمند جراحی ارتوپدی اختراع شد
مخترع جوان گیلانی دریل هوشمند جراحی ارتوپدی اختراع کرد. وی با این اختراع موفق به کسب مدال طلا از دومین المپیاد ملی مخترعان، مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد اسلامی شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، 'پیمان دهقانی راد' مخترع دریل هوشمند جراحی ارتوپدی گفت: در این دریل که در جراحی مغزبه کار می رود ، سامانه هوشمندی قرار داده شده است که به محض عبور از جمجمه، از کار می افتد و باعث آسیب به مغز نمی شود.
وی افزود: این سامانه به صورت مکانیکی عمل می کند و وقتی مقابل جسم سخت نظیر استخوان قرار می گیرد ، دنده های دریل با هم درگیر می شوند و شروع به چرخش می کند و هنگام خروج از استخوان از چرخش می ایستند.
این مخترع گفت: دریل هوشمند ارتوپدی می تواند تیم جراحی را در کنترل آسیب ها و عوارض ناخواسته در هنگام عمل جراحی ارتوپدی کمک کند تا اعضایی همچون مغز ، اعصاب ، فک و صورت در هنگام عمل جراحی کمتر آسیب ببینند .
این دستگاه دارای گواهی ثبت اختراع بوده و رتبه اول را در هفتمین نمایشگاه ملی اختراعات و ابتکارات پارک علم و فناوری یزد کسب کرده است .
منبع : ایرنا
استعمال دخانیات مهمترین عامل ابتلا به سرطان حفره دهانی است
عضو مرکز تحقیقات بیماریهای دهان، فک و صورت گفت : استعمال سیگار ، تنباکو و قلیان به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و سمی مختلف عاملی مهم در بروز سرطان حفره دهان به شمار می رود .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر آتس سا پاک فطرت افزود : 5 درصد از سرطانهای شایع در ناحیه سر و گردن رخ می دهد که تقریبا نیمی از این موارد در حفره دهان است .
وی خاطر نشان کرد :بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرطان دهان در بین انواع سرطان در استان خراسان در زنان و در استان سیستان و بلوچستان در مردان و زنان جزو ده سرطان شایع است .
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف الکل، نور خورشید (در مورد سرطان لب)، و برخی ویروس ها و شیوه نادرست زندگی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان حفره دهان برشمرد.
پاک فطرت گفت: هرچند نقش عوامل تغذیه ای مانند کمبود ویتامین A در ایجاد سرطان دهان اثبات شده است اما اثر سایر عوامل تغذیه ای نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
وی زیر بنای کنترل این نوع سرطان را ارتقای آگاهی مردم و کنترل استعمال دخانیات دانست و افزود:بر اساس آخرین پژوهش های انجام شده اغلب مردم آگاهی بسیار اندکی از علل سرطان دهان و نمای بالینی آن دارند و این باعث می شود که کنترل این نوع سرطان و تشخیص آن در مراحل اولیه در ایران و اغلب کشورها توام با مشکلاتی باشد.
پاک فطرت ادامه داد: بر اساس آخرین آمار در خراسان 14 درصد مردان و 5 درصد زنان در گروه سنی 15 تا 64 سال سیگار مصرف می کنند .
وی اظهار داشت : در ایران آمار مصرف سیگار 25 تا 27 درصد مردان و 4 درصد زنان را تشکیل می دهد که متاسفانه در برخی نواحی ایران از جمله خراسان علاوه بر مصرف سیگار اشکال دیگر استعمال دخانیات مثل مصرف تنباکو غیر تدخینی (ناس) و قلیان نیز رواج دارد که جزو عوامل خطر مهم سرطان دهان به شمار می رود و اطلاع مردم از این ارتباط بسیار اندک است .
عضو مرکز تحقیقات بیماریهای دهان فک و صورت خاطر نشان کرد: در حال حاضر و در طرحی وسیع با همکاری بهداشت استان و مرکز تحقیقات بیماری های دهان و فک و صورت اطلاع رسانی در مقیاس وسیع و غربالگری افراد پرخطر آغاز شده و امید می رود این گام اولیه بتواند در پیشگیری این نوع سرطان بیش از پیش مثمر ثمر باشد.
منبع : ایرنا
← صفحه بعد
نظرات ()

