اضطراب و افسردگی مادر، خواب نوزاد را مختل می کند
مادران مضطرب و افسرده، موجب بروز مشکلات خواب نوزادان خود می شوند.
به گزارش دیلی تلگراف، محققان دانشگاه پنسیلوانیا با انجام یک مطالعه دریافته اند، مادران افسرده و مضطرب احتمالا به خاطر نگرانی های مداوم خود، خواب نوزادشان را مختل می کنند.
این امر به خاطر این است که نگرانی واضطراب این مادران موجب می شود وقتی نوزاد خواب است آنها را بلند کرده و غذا دهند. این مادران بیشتر به خاطر آرامش عاطفی خود و نه فرزندشان، شب هنگام نوزاد را از تختش خارج کرده و به محل خواب خود می برند.
داگلاس تتی مجری این تحقیقات می گوید این مطالعه نشان دهنده تاثیرات افسردگی مادر در شب هنگام بر خواب نوزاد است.
این مادران اغلب نوزاد را به محل خواب خود می برند چرا که نگرانند به غذا نیاز داشته باشند و یا شاید احساس ناراحتی کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Child Development منتشر شده است.
به گفته محققان مشکلات خواب اغلب تاثیراتی فراتر از اوان کودکی دارد و می تواند تاثیر منفی بر جنبه های مختلف رشد از جمله عاطفی، رفتاری و عملکرد تحصیلی داشته باشد.
منبع : ایرنا
7 راهکار ساده برای جلوگیری از سرطان سینه
مصرف میوه و سبزیجات از جمله مواردی است که میتواند از ابتلا به سرطانهای سینه جلوگیری کند.

محققان دریافتهاند برای اینکه زنان دغدغه کمتری برای ابتلا به بیماری های سینه داشته باشند با بکاربردن 7 راهکار ساده از خطر ابتلا در امانند.
1- وزن خود را متعادل کنید. زنانی که از سن 18 سالگی به بعد، دچار اضافه وزنی بیشتر از 9 کیلوگرم بودهاند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در زمان یائسگی در آنها بیشتر است.
2- مقدار زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. سبزیجات شامل: هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع کلم (کلم بروکلی ،کلم قرمز،کلم قمری، گل کلم، کلم پیچ). میوه ها شامل: مرکبات ، انواع توت، توت فرنگی و گیلاس. نکته قابل توجه این است که سبزیجات را یا خام مصرف کنید و یا بخارپز کنید.
3- مرتب ورزش کنید. روزانه 30 دقیقه و یا بیشتر ورزش انجام دهید.
4- چربی غذاها را از نوع خوب انتخاب کنید. چربیهای خوب شامل چربیهای غیر اشباع امگا 3 و امگا 6 است. چربیهای اشباع و جامد مثل چربیها و روغنهای حیوانی و روغن نباتی جامد مضر هستند.
امگا 6 در روغنهایی از قبیل ذرت و آفتابگردان یافت می شود. امگا 3 در روغنهایی نظیر روغن ماهی سالمون، روغن ماهی قزل آلا و روغن ماهی ساردین یافت میشود. چربیهای غیر اشباع در روغن های گیاهی نظیر: کانولا، زیتون، آجیل و دانه های روغنی یافت می شود.
5- کربوهیدرات مناسب و خوب را مصرف کنید. نانها و غلات سبوس دار، لوبیا، باقلا و بنشن را مصرف کنید.
6- ویتامین C و E و سلنیوم را هر روز مصرف کنید. این مواد مغذی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.
7- روحیه خود را بالا ببرید. نگاه مثبت به زندگی داشته باشید. با دوستان و خانواده باشید. خواب کافی داشته باشید (8-7 ساعت خواب در شب). استرس را از خود دور کنید. چاقی ما در همه دردهاست. وزن مطلوب داشتن و ورزش کردن باعث دوری تمام دردها و رنج ها میشود. پس بیایید سالم و با نشاط بمانیم و از زندگی خود لذت ببریم.
منبع : خبرگزاری فارس
امکان درمان بیماری ایدز با سلولهای بنیادی
دانشمندان دانشگاه 'یو سی ال ای' روشی را یافتند که بر اساس آن به واسطه دستکاری ژنتیکی سلولهای بنیادین انسان میتوان سلولهای جدیدی را برای مبارزه با ویروس اچ آی وی تولید کرد.
به گزارش ساینس، دانشمندان سلولهای جدید را به بدن موشهای آلوده به ویروس 'اچ آی وی وارد و این سلولها مستقیماً به بافتهای آلوده به ویروس حمله کردند.
این اولین باری است که دانشمندان با دستکاری ژنتیکی موفق به ساخت نوعی سلول ایمنی شدهاند که ویروس اچ آی وی را درون یک بافت زنده مورد حمله قرار میدهد.
دانشمندان ابتدا با ردیابی سلولهای قاتل تی (نوعی سلول قاتل که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن، ویروس اچ آی وی را مورد حمله قرار میدهد) توانستند سلولهای پذیرنده آن را شناسایی کنند.
این سلولهای پذیرنده، سلولهای تی را برای نابودی ویروس اچی آی وی راهنمایی میکنند. اما مشکل کار اینجا بود که بدن انسان تعداد بسیار کمی از سلولهای پذیرنده را تولید میکند که برای مقابله با ویروس بههیچ وجه کافی نیست.
بنابراین دانشمندان سلولهای پذیرنده را کِشت کردند و آن را به همراه سلولهای بنیادین دستکاری شده، روی بافت غده تیموس انسان قرار دادند. سپس این بافت را به بدن موش آلوده به ویروس اچ آی وی وارد کردند تا عملکرد این سلولهای جدید را بررسی کنند. سلولهای مدافع جدید توانستند در مدت نسبتا کوتاهی ویروس اچ آی وی را نابود کنند.
این تحقیقات راه را برای تولید داروهای جدید به منظور درمان بیماری ایدز هموارتر کرده است.
منبع : ایرنا
تشخیص سینوزیت مزمن از حاد باید با سی تی اسکن انجام شود
یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: تشخیص سینوزیت مزمن از حاد از طریق سی تی اسکن انجام می شود چرا که راه های درمان آنها متفاوت است.
دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سینوزیت حاد، بیماری کوتاه مدتی است که به آنتیبیوتیکها و داروهای ضداحتقان به خوبی پاسخ میدهد.
وی گفت: سینوزیت مزمن، سینوزیتی است که حداقل شش ماه طول کشیده باشد که در این مورد درمان دارویی و جراحی بطور توام انجام خواهد شد.
عضو انجمن متخصصین بیماریهای عفونی آمریکا افزود: بیشتر موارد سینوزیت مزمن بر خلاف سینوزیت حاد باکتریال است، اختلالات آناتومیک و بویژه انحراف تیغه میانی بینی و تغییر در وضعیت سیستم ایمنی ( بویژه آلرژِی) شایعترین و مهمترین عامل زمینه ای و مستعد کننده سسینوزیت مزمن است.
مردانی اضافه کرد: علایم بیماری تا حدود زیادی شبیه به سینوزیت حاد است با این تفاوت که معمولا خفیفتر بوده و یا برخی از علایم سینوزیت حاد وجود ندارند.
به گفته وی، ثابت ترین علامت و نشانه بیماری ترشح از بینی و یا پس حلق است، احساس فشار و یا درد در بین چشم ها ، پیشانی و یا گونه ها ، گرفتگی بینی ، بوی بد دهان ، سرفه . بی حالی هم ممکن است وجود داشته باشد.
این متخصص بیماریهای عفونی اضافه کرد: عامل ایجاد سینوزیت، التهاب سینوسهای اطراف صورت یا عفونتهای میکروبی، باکتریایی و ویروسی است.
منبع : ایرنا
مصرف غذاهای فوری با ابتلاء به افسردگی ارتباط دارد
یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که مصرف غذاهای تجاری پخته مانند کیک یزدی، شیرینی های صبحانه و غذاهای فوری مانند همبرگر، هات داگ و پیتزا با ابتلاء به افسردگی ارتباط دارد.
نتایج این مطالعه که به تازگی و به ریاست دانشمندان دانشگاه 'لاس پالماس دو گارن کاناریا' و دانشگاه 'گرانادا' انجام شده نشان می دهد که مصرف کنندگان غذاهای فوری در مقایسه با آنهایی که این نوع غذاها را به مقدار کم مصرف می کنند و یا اصلا مصرف نمی کنند 51 درصد بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند.
علاوه بر این، یک ارتباط علت و معلولی در این خصوص مشاهده شد. به بیان دیگر این بدان معنی است که هر چه مقدار بیشتری غذای آماده مصرف کنید خطر ابتلاء به افسردگی بیشتر می شود.
این مطالعه نشان می دهد افرادی که بیشترین غذاهای آماده و غذاهای پخته شده تجاری را مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد که مجرد باشند و فعالیت فیزیکی کمی و عادات غذایی ضعیفی داشته باشد که می تواند شامل مصرف کم میوه، خشکبار، ماهی، سبزیجات و روغن زیتون باشد.
سیگار کشیدن و کار کردن بیش از 45 ساعت در هفته از دیگر ویژگیهای رایج این گروه از افراد است.
حتی مصرف مقادیر کم این نوع مواد غذایی احتمالا به طور قابل توجهی با ابتلاء به افسردگی ارتباط دارد.
در این مطالعه هشت هزار و 964 شرکت کننده که افسردگی نداشتند و یا داروهای ضد افسردگی مصرف نمی کردند مورد بررسی قرار گرفتند.
این افراد برای شش ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند و در این مدت 493 مورد ابتلاء به افسردگی و یا آغاز مصرف داروهای ضد افسردگی تشخیص داده شد.
این مطالعه در مجله Public Health Nutrition منتشر شده است.
منبع : ایرنا
← صفحه بعد

نظرات ()



