شب یلدا سفره ایرانی پر می‌شود از انواع شیرینی و تنقلات و میوه‌ها اما در این میان باید به فکر سلامت بدن و دستگاه گوارش هم بود و از خوردن برخی تنقلات چشم‌پوشی کرد.

خبرگزاری فارس: توصیه‌های متخصص تغذیه برای شب یلدا

 

مریم زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد مصرف انواع شیرینی‌ها و آجیل در شب یلدا گفت: به جای غذاهای چرب و شیرین و پرنمک مانند انواع شیرینی­ها و آجیل شور و تنقلات بدون ارزش تغذیه­‌ای باید از میوه­های تازه و مغزهای بی­نمک مانند پسته، بادام، فندق، بادام­زمینی و سایر مغزهای غیر شور استفاده شود.

 

این کارشناس ارشد تغذیه توصیه کرد: به جای تنقلاتی مثل چیپس، پفک و لواشک از آجیل‌ها و مغزهای کم نمک و بوداده نشده استفاده شود و از مصرف آجیل‌های با رنگ مصنوعی خودداری شود.

 

وی گفت: در این گونه شب‌ها به دلیل تنوع خوراکی‌ها برخی افراد از خوراکی‌های مختلف و به مقدار زیاد می‌خورند که سبب بروز سوء‌هاضمه می‌شود و در حالی که حتی در مصرف میوه و خشکبار سالم هم باید حد اعتدال را رعایت کرد.

 

زارعی با اشاره به اینکه شیرینی‌ها، کاکائو و شکلات دارای انرژی و چربی بالا هستند خاطرنشان کرد: بهتر است در این شب وعده شام از میان غذاهای سبک انتخاب شود و بین شام تا مصرف تنقلات دو ساعت فاصله بیفتد تا امکان هضم و جذب تنقلات وجود داشته باشد.

 

زارعی گفت: انار و هندوانه سرشار از ویتامین C و موادمعدنی مانند پتاسیم و منیزیم بوده که پای ثابت سفره ایرانی در شب یلدا محسوب می شوند اما بیماران کلیوی باید کمتر از هندوانه بخورند.

 

توصیه این کارشناس ارشد تغذیه به دیابتی ها این است که افراد دیابتی بهتر است قسمت‌هایی از هندوانه که کم شیرین است و به پوست هندوانه نزدیک تر است را انتخاب کنند و از برگه آلو و آلو خشک به‌جای توت خشک و کشمش استفاده کنند.

 

وی مصرف مایعات را راهی برای کمک به دفع بهتر مواد مصرفی در شب یلدا دانست و افزود: مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو برای آنهایی که تری گلیسیرید خونشان بالا ست مناسب نیست.