یک دکترای روانشناسی معتقد است یادگیری مطالب جدید در شب قبل از امتحان کار مناسبی نیست و تنها استرس فرد را بیشتر می‌کند.

dddddddddddd.jpg

مریم رئوفی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با تاکید بر این که خانواده‌ها باید در ایام امتحانات محیط آرام و کم استرسی را برای فرزندان خود ایجاد کنند، اظهار داشت: خانواده باید بپذیرد شب امتحان زمان یادگیری‌های جدید نیست و بیش از اندازه به فرزند خود استرس و فشار وارد نکند.

 

به گفته این روانشناس، استرس و فشار بیش از حد در شب امتحان برای اضافه کردن داده‌های جدید باعث می‌شود فرد نتواند از آنچه که در گذشته آموخته به خوبی استفاده کند.

 

وی ادامه داد: شب امتحان تنها زمانی برای مرور آموخته‌های گذشته است و افراد باید تنها به آنچه که در طی سال آموخته‌اند اکتفا کنند.

 

رئوفی در خصوص افرادی که شب قبل از امتحان تا دیروقت بیدار می مانند نیز یادآوری کرد: این کار باعث کاهش کارایی و تمرکز خواهد شد.

 

این روانشناس آشفتگی ذهن را از عوامل تشدید استرس قبل از امتحان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که فرد حس می‌کند حجم زیادی از درسهایش نخوانده باقی مانده و زمان کافی برای مطالعه آن را ندارد، دچار آشفتگی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: بهتر است زمانی که فرد وقت کافی برای مطالعه همه مطالب را ندارد، آنچه که تاکنون خوانده را جمع بندی کند و مطالبی را که از عهده مطالعه آنها در زمان کوتاه برنمی آید کنار بگذارد.

 

رئوفی گفت: استرس فراوان همچنین موجب می شود فرد خواندن مطالب را به تعویق بیندازد و زمان مفید را از دست بدهد.

 

این روانشناس برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی برای خواندن درس‌ها را از جمله روش های کاهش استرس و آشفتگی ذهن در ایام امتحانات دانست.

 

وی با اشاره به راهکارهایی که می تواند استرس لحظه امتحان و سرجلسه را کاهش دهد، افزود: نفس عمیق، شیوه‌های آرام بخش، دعا و توسل می‌تواند استرس جلسه امتحان را کاهش دهد.

 

به گفته رئوفی، نفس عمیق و افزایش اکسیژن رسانی به مغز باعث بیشتر شدن کارایی مغز و استفاده بهتر از محفوظات خواهد شد.