یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه پیاده روی بهترین ورزش در افزایش تراکم استخوان است، گفت: در حوالی بلوغ که رشد سریع اسکلتی اتفاق می‌افتد اگر تغذیه مناسب نباشد، فرد در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا شده که این عارضه در دختران شایعتر است.

70-26.jpg

دکتر خسرو رحمانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه عوامل متعددی در پوکی استخوان کودکان نقش دارد، افزود: کاهش مصرف کلسیم و ویتامین D، مصرف برخی داروها مثل کورتون و سیکلوسپورین، بیماری‌های مزمن کبدی، بی‌حرکتی طولانی، آسیب‌های استرس زا نظیر سوختگی‌ها و سایر استرس‌های طولانی از مهمترین عوامل در ایجاد پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

 

وی ادامه داد: مصرف داروهایی مثل کورتون، برخی از بیماری‌های هورمونی مثل پرکاری غده پاراتیروئید، پرکاری غده فوق کلیوی، بیماری‌های التهابی روده و استرس‌های طولانی مدت از دیگر عواملی هستند که باعث تحلیل استخوان می‌شوند.

 

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این مطلب که برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و چاقی نیز موجب تشدید روند پوکی استخوان در بزرگسالان می‌شود، گفت: نوزادانی که به طور پیش رس متولد می‌شوند، فرصت برای ذخیره کلسیم از مادر را ندارند و چنانچه در دوره نوزادی این نقص با تغذیه صحیح جبران نشود، احتمال کم بودن غلظت استخوان در دوران کودکی و نوجوانی و بزرگسالی افزایش می‌یابد.

 

خسروی با اشاره به اینکه پیاده روی بهترین ورزش در افزایش تراکم استخوان است، افزود: در حوالی بلوغ که رشد سریع اسکلتی اتفاق می‌افتد اگر تغذیه مناسب نباشد فرد در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا شده که این عارضه در دختران شایعتر است.

 

وی توصیه کرد: دریافت کلسیم قبل از 10 سالگی، روزانه 800 میلی گرم و پس از آن تا بلوغ و جوانی روزانه 1200 میلی گرم و در بزرگسالی روزانه 1000 میلی گرم کلسیم برای هر فرد ضروری است که حدودا این میزان در نیم تا یک لیتر شیر یا سایر فراورده‌های لبنی (به میزان 4 واحد در روز) وجود دارد.