مصرف نمک به صورت گرم شده برای کاهش دادن درد های عضلانی بسیار سودمند است .

استفاده از نمک برای آرامش التهاب و برخی از ناراحتی های معده و روده مانند اسهال و دردهایی که در دوران قاعدگی بانوان ایجاد می شود و برای برطرف کردن گرفتگی عضلات، مفید است.

طریقه ی مصرف:مقدار یک کیلو سنگ نمک را حرارت می دهیم تا گرم شود سپس آن را در میان یک حوله می پیچیم و محکم می بندیم و روی مو ضع دردناک قرار می دهیم و اگر به تدریج سرد شد آن را دوباره گرم می کنیم.

گفتنی است چنانکه رنگ نمک دودی شد و یا تغییر حالت داد بهتر است مجددا از آن استفاده نشود.برخی نیز معتقدند ماسه ی دریا نیز همین خاصیت را دارد و می تواند در معالجه، جایگزین نمک شود .


نمک ، دوست یا دشمن؟

مصرف غذاهای پر نمک برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار خطرناک است.

بررسی های آماری در سال 2004 نشان می دهد که در انگلستات غریب به 18 میلیون نفر درگیر فشارخون بالا می باشند. فشار خون باعث می شود تا این افراد سه برابر بیشتر از مردم عادی دچار بیماری های قلبی یا صدمات مغزی شوند. همین آمار نشان می دهد که سالانه 50 هزار نفر بر اثر سکته مغزی و 238 هزار نفر بر اثر حمله قلبی جان خود را از دست می دهند. نمک از جمله موادی است که در وعده های غذایی روزمره ما بسیار استفاده می شود و از جمله عوامل مهمی است که با فشار خون ارتباط مستقیم دارد.


چیپس و پفک عامل ابتلاء به فشارخون:
مصرف زیاد چیپس و پفک، افراد را در دوران پیری مستعد ابتلاء به فشارخون می کند. یک الگوی تغذیه مناسب عامل مهمی در پیشگیری برخی از بیماریها همچون دیابت، قلب و عروق، چاقی و یا اختلال در چربیهای خون است و این امر حتی از بدو تولد نوزاد تا دوران سالمندی موثر است.

چگونه مصرف نمک را کنترل کنیم؟

جداول ارزش غذایی که اغلب در بسته بندی مواد غذایی موجود است و یا در کتابها و اینترنت می توان به آنها رجوع کرد می تواند اطلاعات خوبی در باره میزان نمک موجود در ماده غذایی در اختیار ما قرار دهد. در این جداول معمولآ نمک را با اصطلاح سدیم یا کلرید سدیم (soduum chloride) مشخص می شود. برای بدست آوردن ایده کلی، باید بدانید که اگر در 100 گرم از یک ماده غذایی زیر 0.5 گرم کلرید سدیم وجود داشته باشد میزان نمک این ماده غذایی مناسب است اما اگر بیش از 0.5 گرم باشد باید گفت که نمک این ماده غذایی بیش از حد لازم می باشد. یک حساب ساده آن است که میزان کلرید سدیم موجود در ماده غذایی را در 2.5 ضرب کنید خواهید فهمید که چه مقدار نمک در غذایی که می خواهید مصرف کنید وجود دارد.