آنکارا - یک متخصص قلب و عروق در ترکیه ، 10 توصیه برای ترک سیگار ارایه کرد.

1390/11/23 - 13:27

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پروفسور ' اسرا سونمز ' متخصص بیماری های قلب و عروق در گفت وگو با خبرنگاران گفت : سالانه بیش از 100 هزار نفر در ترکیه به دلیل مصرف سیگار و ابتلا به بیماری های مختلف جان خود را از دست می دهند .

وی افزود : این در حالی است که افرادی که مواد دخانی استعمال می کنند ، به خوبی از مضرات استفاده از توتون و تنباکو آگاه هستند.

این متخصص قلب و عروق از 'انگیزه ' به عنوان مهمترین عامل برای ترک سیگار یاد کرد و گفت : افرادی که سیگار را ترک می کنند از همان روز اول اثرات آن را مشاهده خواهند کرد. با ترک سیگار ضربان قلب و فشار خون به حالت عادی بر می گردد، گردش خون و عملکرد ریه در چند هفته تنظیم می شود و خطر سکته قلبی درفرد کاهش می یابد.

وی 10 توصیه را برای ترک سیگار ارایه کرد.

1- دلایل خود از ترک سیگار را بنویسید. فراموش نکنید که انگیزه شما مهمترین و اولین گام در ترک سیگار است.

2- برای ترک سیگار بر روی صفحه تقویم روز خاصی را مشخص کنید و این روز مشخص را هیچ گاه تغییر ندهید.

3- آگاه باشید که علایم فیزیکی از قبیل احساس عدم تمرکز به مدت دو هفته شما را ناراحت خواهد کرد و به مدت سه ماه احساس خلاء بزرگی می کنید.

4- از حضور در محل هایی که باعث می شود شما هوس سیگار کشیدن بکنید، خودداری کنید.

5- برای ترک سیگار برنامه مکتوب مشخصی داشته باشید، برای تنظیم برنامه خوب و کارآمد با روانشناسان متخصص این امر مشاوره کنید .

6- اکثر افرادی که سیگار را ترک می کنند، چاق می شوند. اما نگران نباشید در مدت زمان اندکی این مشکل نیز حل خواهد شد.

7- برای مصرف داروهای ترک سیگار با پزشک مشورت کنید .

8- استفاده از مواد نیکوتینی که به صورت آدامس و یا باندهای مخصوص آماده شده اند، می تواند در این امر موثر باشد.

9- دوستان و خانواده را از تصمیم خود مبنی بر ترک سیگار مطلع کنید و از آنها کمک بخواهید.

10- برخی از افرادی که تصمیم به ترک سیگار می گیرند، در این کار موفق نمی شوند . اگر یک بار در این کار ناموفق شده اید، ناامید نشوید. یک بار دیگر امتحان کنید.

منبع : ایرنا