مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت : تحقیقات نشان می دهد که اسید فولیکی که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می‌شود می‌تواند سبب کاهش ماده‌ای در خون به نام هموسیستئین شود و به این ترتیب از ابتلاء به تصلب شرایین پیشگیری کند.

1391/01/29 - 11:35

دکتر رضا آمری نیا در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان 100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ‌ مرتبط با بیماری های قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می‌شود.

وی خاطر نشان کرد : ارتباط مستقیم‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

آمری نیا ادامه داد: بیماری قلبی به سبب تشکیل تدریجی رسوب‌های چربی یا پلاک‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌ها ایجاد می شود و این رسوب‌ها سبب محدودکردن عبور خون می شود که آن را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ‌ها (آترواسکلروز) می‌نامند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان کرد :برای پیشگیری از تصلب شرایین کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم‌چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار از مهمترین مواردی است که هر فرد باید راعایت کند .

وی درباره غذاهایی مفید و سالم برای قلب اظهار داشت :کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، ‌شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، نخود خشک و عصاره مخمر دارای ویتامین‌های گروه ب خصوصا اسیدفولیک هستندبرای قلب مفید است .

به گفته آمری نیا در جوامعی که در آن ماهی‌ زیادمصرف می شود شیوع بیماری‌های کرونر قلبی کمتر از جوامعی است که میزان بسیار کمی‌ ماهی مصرف می‌کنند.

عضو آکادمی تغذیه و چاقی آمریکا اضافه کرد : ماهی‌های روغنی از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهی‌ها از قبیل قباد، حلوا، شیر، کیلکا، و اوزون‌برون دارای اسیدهای چرب مفید هستند و محققان و دانشمندان معتقد هستند که این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی‌های مضر خون می‌شوند.

وی مصرف ماهی حداقل 3 بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه کرد.

آمری نیا گفت :مصرف گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچربی و کره، ‌غنی از نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطح ال دی ال در خون می‌شوندکه باید مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.

منبع : ایرنا