یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که مصرف غذاهای تجاری پخته مانند کیک یزدی، شیرینی های صبحانه و غذاهای فوری مانند همبرگر، هات داگ و پیتزا با ابتلاء به افسردگی ارتباط دارد.

1391/01/29 - 11:35

نتایج این مطالعه که به تازگی و به ریاست دانشمندان دانشگاه 'لاس پالماس دو گارن کاناریا' و دانشگاه 'گرانادا' انجام شده نشان می دهد که مصرف کنندگان غذاهای فوری در مقایسه با آنهایی که این نوع غذاها را به مقدار کم مصرف می کنند و یا اصلا مصرف نمی کنند 51 درصد بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند.

علاوه بر این، یک ارتباط علت و معلولی در این خصوص مشاهده شد. به بیان دیگر این بدان معنی است که هر چه مقدار بیشتری غذای آماده مصرف کنید خطر ابتلاء به افسردگی بیشتر می شود.

این مطالعه نشان می دهد افرادی که بیشترین غذاهای آماده و غذاهای پخته شده تجاری را مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد که مجرد باشند و فعالیت فیزیکی کمی و عادات غذایی ضعیفی داشته باشد که می تواند شامل مصرف کم میوه، خشکبار، ماهی، سبزیجات و روغن زیتون باشد.

سیگار کشیدن و کار کردن بیش از 45 ساعت در هفته از دیگر ویژگیهای رایج این گروه از افراد است.

حتی مصرف مقادیر کم این نوع مواد غذایی احتمالا به طور قابل توجهی با ابتلاء به افسردگی ارتباط دارد.

در این مطالعه هشت هزار و 964 شرکت کننده که افسردگی نداشتند و یا داروهای ضد افسردگی مصرف نمی کردند مورد بررسی قرار گرفتند.

این افراد برای شش ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند و در این مدت 493 مورد ابتلاء به افسردگی و یا آغاز مصرف داروهای ضد افسردگی تشخیص داده شد.

این مطالعه در مجله Public Health Nutrition منتشر شده است.

منبع : ایرنا