خروپف‌ کردن در اثر لرزش کام نرم یعنی ناحیه عقبی سقف دهان هنگام خواب ایجاد می‌شود. این حالت به خودی خود ضرری ندارد،‌ اما ممکن است باعث ناراحتی خود شخص یا اطرافیان شود.

گاهی خروپف ‌کردن در اثر عواملی نظیر تب، سرماخوردگی، عفونت‌های گلو یا سینوس که باعث تورم راه‌های هوایی بینی و گلو می‌شود یا بعضی عوامل محیطی مانند مصرف الکل، چاقی و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.

آقایان بیشتر از خانم‌ها و همچنین افراد در سنین میانسالی بیشتر خروپف می‌کنند. در کودکان این حالت بیشتر به دلیل بزرگ‌بودن لوزه‌ها و غدد لنفاوی گلو ایجاد می‌شود.

چگونه پزشک خود باشیم؟

این توصیه‌ها را انجام دهید تا راحت‌تر بخوابید:

ـ وقتی به پشت می‌خوابید بیشتر خروپف می‌کنید. سعی کنید با گذاشتن یک بالش پشت کمرتان خود را عادت دهید به پهلو بخوابید.

ـ وزن خود را کم کنید. این کار باعث می‌شود چربی‌های اضافه اطراف گلو و انتهای بینی شما کمتر شود.

ـ سیگار را ترک کنید، زیرا نیکوتین باعث تحریک ناحیه بینی و گلو می‌شود.

ـ از قرص‌های ضدحساسیت یا‌ آرامبخش‌ها استفاده نکنید. زیرا این داروها باعث شل‌شدن کام نرم می‌شود.

ـ سعی کنید مخاط جمع شده در بینی خود را تمیز کنید.

ـ از نوارچسب‌های مخصوص برای بازنگهداشتن راه‌بینی خود استفاده کنید.

توصیه‌های درمانی

استفاده از نوار چسب بینی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند. قبل از این که بخوابید یک چسب مخصوص روی قسمت نرم بینی خود بزنید تا بتوانید راحت‌تر نفس بکشید.

این نوار چسب دارای باندهای پلاستیکی است که به اطراف بینی می‌چسبد و راه‌ بینی را هنگام خواب باز نگه می‌دارد.

اگر با انجام توصیه‌های گفته‌شده باز هم این مشکل وجود داشت، با پزشک مشورت کنید.

دکتر آزاده شیروانی / جام جم