زمانی که نزدیک‌ترین دوست و گاهی عزیزترین فرد زندگی خود را از دست می‌دهیم چه کنیم که بتوانیم راحت‌تر با غم و اندوه ناشی از آن به زندگی عادی بازگردیم.

خبرگزاری فارس: چگونه با غم و اندوه مقابله کنیم

 

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ درد از دست دادن فرد مورد علاقه می‌تواند زندگی شخص را نابود کند. آشفتگی عاطفی که در این مرحله بوجود می‌آید؛ می‌تواند سلامت عقل را غارت کند.

 

مهم است بدانیم چگونه با غم و اندوه روبرو شویم به‌طوریکه یک نفر بتواند مانع از هم پاشیدگی زندگی خود شود؛ از چشم انداز احساسات انسانی، غم احتمالا یک حس عمیق است.

 

خیلی سخت است که با از دست دادن یا مرگ یک دوست کنار بیاییم و ممکن است حتی سالها طول بکشد تا از شوک بوجود آمده ناشی از آن بیرون بیاییم.

 

اولین احساسی که در ما آغاز می‌شود انکار کردن این اتفاق است؛ [در ذهنمان مرور می‌کنیم که] این اتفاق نمی‌تواند برای من اتفاق بیفتد که به دنبال آن، گناه و خشم و افسردگی همراه می‌شود.

 

هر فرد 7 مرحله غم و اندوه را سپری می‌کند و سرانجام این فقدان و از دست دادن را می‌پذیرد.

 

این مسیر می‌تواند زمانی که فرد از بیماری رنج می‌برد با احساس استرس‌زا و حتی فرد طعمه اعتیاد مانند اعتیاد به مواد مخدر همراه باشد.

 

از این رو بسیار مهم است که بدانید که چگونه با غم و اندوه مقابله کنید.

 

قبول حقیقت

 

شما با انکار حقیقت نمی‌توانید فردی را که به آن علاقه‌مند بودید و اکنون از دست داده‌اید را برگردانید.

 

با دوستان و خانواده شخص مورد علاقه که شما را بهتر درک خواهند کرد و با فقدان دوستتان با شما همدرد هستند، صحبت کنید.

 

شما مبهوت و شگفت‌زده خواهید بود و زمانی از این اوضاع راحت می‌شوید که قلبتان را صاف و پاک کنید. شروع به نوشتن کنید و اگر می‌ترسید که احتمالا کسی آن را بخواند، بعد از نوشتن آنها را از بین ببرید؛  اجازه بدهید تا احساستان خارج شود.

 

نگهداشتن احساسات و قفل کردن آنها فقط درد را طولانی کرده و بر آن تکیه می‌کند.

 

احساس درد

 

شاید این مرحله مسخره‌آمیز به نظر برسد؛ زمانی که یک دوست را از دست دادید شبیه احساس درد ناشی از چاقوی تیزی در قفسه سینه باشد.

 

اما در زمان عزاداری احساس درد در کوتاه مدت ایجاد می‌شود؛ بیشتر از اینکه شما این درد را در خود حفظ کنید باید این درد عذاب‌آور را از خود دور کنید، ‌با آن مبارزه کنید تا آن تمام شود؛ ‌در غیر این صورت غم تمام زندگی شما را احاطه می‌کند و در روابط با دیگران تاثیر می‌گذارد.

 

تطبیق به زندگی جدید

 

زندگی در محیط کسی که دیگر نیست را یاد بگیرید. از مکان‌هایی که سابقا هر دو آنجا می‌رفتید، دیدن کنید.

 

دوره‌ای را به تنهایی در خانه‌ای که دوستتان دیگر در آنجا نیست بگذرانید؛ مراسم سالگرد برگزار کنید.

 

اولین بار شاید دردناک باشد اما با گذشت زمان مقابله با غم و اندوه و از دست دادن راحت‌تر می‌شود.

 

ملحق شدن به یک گروه پشتیبانی

 

هنگامی که درد را به اشتراک می‌گذاریم بهترین گزینه درمیان گذشتن درد با شخصی است که قبلا شرایط مشابهی را داشته باشد.

 

مردم اغلب با افرادی که رنج مشابهی داشته‌اند، آسان‌تر می‌توانند مورد درک بهتر واقع شوند.

 

به نظر می‌رسد این افراد کلمات درستی را بکار برند و بهترین مشاوره در مورد چگونه غلبه کردن بر غم و اندوه و از دست دادن را ارائه دهند.

 

بازگشت به ایمان

 

افرادی که مذهبی هستند و در فعالیت‌های معنوی مانند نماز و زیارت شرکت بیشتری دارند سریع‌تر به آرامش می‌رسند.

 

در این مواقع صحبت کردن با یک فرد روحانی و یا هر فرد دیگری که در جامعه مذهبی حضور بیشتری دارد می‌تواند مثمرثمر باشد؛ مذهب می‌تواند قدرت‌های بزرگی را فراهم کند.

 

مراقبت از خود

 

روند عزاداری در جای خود بسیار پر تنش است و در این گونه مواقع مهم است که از خود مراقبت کنید.

 

خوب غذا بخورید و به طور منظم ورزش کنید. مراقبه (تفکر عمیق) ، قدرت غلبه بر غم و اندوه را ایجاد می‌کند.

 

روش مشاور

 

در مورد غم و اندوه بیش از حد تحمل باید داشته باشید و با یک متخصص سلامت روان مشاوره کنید.

 

آنها بطور حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و از تجربه کافی در خصوص مشاوره برای غم و اندوه برخوردار هستند.

 

آنها به آشفتگی عاطفی رسیدگی می‌کنند و کمک می‌کنند تا بر مشکلات فائق آیید.

 

در هر حال مقابله با درد از دست دادن یک چیز دوست داشتنی، به هیچ وجه کار اشتباهی نیست.

 

شما نمی‌توانید کار خوبی را در حق فردی که از دست رفته انجام دهید.

 

با این حال، با دانستن چگونگی مقابله با غم و اندوه، شما به افرادی که هنوز در اطراف شما هستند و شما را دوست دارند و مراقب شما هستند نفع بزرگی را خواهید رساند.

 

نویسنده مقاله: Debopriya Bose

 

مترجم: مریم قره‌داغی